onsdag 27 oktober 2021

Tuktans ljuva år av Fleur Jaeggy








"När jag var fjorton är var jag elev på en internatskola i Appenzell." Så för Fleur Jaeggy in läsaren i en försåtligt grym värld där ingenting är vad det synes vara. 
Med den otvungna klarsyntheten hos en samvetslös ung Eva, skildrar berättaren livet som fången i skolan, och hennes försök att vinna den nya och till synes perfekta flickan Frederiques tillgivenhet. Medan hon ruvar på sina planer och grubblar över kontrollens och galenskapens natur, utvecklas en mer och mer oförlöst oroande energi.
Tuktans ljuva år är en roman med sällsynt sprängkraft, en oskyldig och grym berättelse tyglad av ett återhållet språk.


Boken var riktigt bra, men jag vet ärligt inte hur jag ska beskriva den, mer än att jag kan säga läs den. Jag får inte fram orden, hur jag än försöker. Jag kan bara hålla med recensionerna nedan:


"Fantastisk prosa. Att läsa den tar ungefär fyra timmar. Att minnas den, liksom dess författare: hela livet." 
 - Joseph Brodsky

>>En underbar, mästerlig, ursinng författare>> 
 - Susan Sontag

>>Den har en intensitet som saknar motstycke>>  
- The Los Angeles Times Book Review

>>Precis som alla bra böcker liknar den ingen annan. Bara sig själv.>>  
- Publisher Weekly





Författare: Fleur Jaeggy


Format: E - bok

Kategori: Roman

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar