måndag 15 november 2021

Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson

 






Det är mer än 60 år sedan den första Muminboken, Småtrollen och den stora översvämningen, kom ut. Boken handlar om de äventyr Mumintrollet, hans kamrat Sniff och Muminmamman upplever när de letar efter den försvunna Muminpappan. Pappan har i början av boken försvunnit på något viktigt uppdrag. Till slut hittar de honom och till på köpet en mycket vacker liten dal.




Viken charmigt underbar bok. Det här är den första boken jag läst om Mumintrollen. Jag har verkligen missat något. 
Det var som en resa genom ett fantasilandskap där man fick träffa några av figurerna man känner igen, men aldrig lärt känna som barn. Lagom söt och lättläst. Nu vill jag bara fortsätta att läsa om Mumintrollen och se om jag kan förälska mig i dessa figurer tillsammans med yngsta barnbarnet.








Författare: Tove Jansson


Format: E - bok

Kategori: Barn

Betyg: 3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar