lördag 9 juli 2022

Paradisets fångar av Arto Paasilinna





En udda skara människor överlever en flygkrasch i Indonesiens övärld. Fjorton svenska sjuksköterskor, tio finska barnmorskor och tio finska skogsarbetare är kanske inte den perfekta sammansättningen för en vistelse på en okänd ö på obestämd tid. Inte att undra på att personliga konflikter och nationella särdrag bäddar för friktion.

Det hela blir inte lättare av att det på ön utbryter oroligheter bland lokalbefolkningen. En indonesisk desertör sällar sig snart till de nyanlända och några av de "egna" lämnar gruppen. Den största utmaningen är hur man ska komma ifrån den ofrivilliga vistelsen. 

När man efter mycket om och men har kommit på ett sätt att lämna ön visar det sig att några har kommit på andra tankar. De vill nog hellre stanna kvar, de har nämligen upptäckt att de har hamnat på en paradisö.





Jag hade aldrig hört talas om Arto Paasilinna innan jag fick en bok av honom från en vän. Men när jag läste baksidan av den så verkade den inte vara nåt att ha först, men efter ett tag började jag se i olika bokgrupper jag är med i att en del pratade om hans böcker. Så jag tänkte att jag får väl läsa nåt av honom och började då med den här boken. Det var inget jag ångrade. Ser fram emot att få läsa mer av honom.

Boken hade en härligt tokig handling som lockade fram väldigt många  gapskratt. Kan inte säga så mycket än att nu vet jag åtminstone lite om hur man kan överleva på en öde ö.




Betyg: 4


Mer info:

Författare: Arto Passilinna

Förlag: Brombergs

Format: E - bok

Sidor: 304

Utgiven: 2010 av Brombergs ( första utgivningen 1974 )

Kategori: Roman

Betyg på Godreads: 3.38 baserat på 799 betyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar