söndag 10 oktober 2021

Beröringen av Gustav Tegby

 







Så fort det ringer på dörren förstår jag att pappa kommer att dö idag.
Jag tittar upp från chatten med ett ryck. Min blick irrar över bordet, söker pappas. Men hans ansikte har liksom sjunkit ihop, det finns något ledset och uppgivet där som jag aldrig sett förut. Sedan inser han att jag tittar och samlar snabbt ihop ansiktsdragen igen med ett trött leende. Men det är försent. Jag fattar.
Det kanske bara är matbudet, säger han lågt, fast han vet lika bra som jag att matbudet vi beställer av aldrig ringer på. 
Ingen ringer på hos oss. Aldrig någonsin.

Sextonåriga Elin har levt instängd med sin pappa i en etta i hela sitt liv. Allt hon vet om världen utanför har hon lärt sig genom filmer och internet. Genom vad hon sett från köksfönstret och hört genom väggarna.

Ett vanligt liv utanför lägenheten är en omöjlighet. 
För Elin är född med en otrolig förmåga. 
Eller snarare en förbannelse.
Alla hon rör vid dör.
Åtminstone om man får tro hennes pappa.




I början var jag lite fascinerad om det här med Beröringen var på riktigt eller om Elin bara blivit lurad av sin pappa. Men ju längre in i boken jag kom, desto mindre blev min fascination. Jag tröttnade ganska fort på boken på handlingen. Den var inte så bra som jag tänkte mig att den skulle vara. Men för den yngre läsarskaran kan nog boken vara väldigt bra.



Författare: Gustav Tegby


Format: E - bok

Kategori: Unga vuxna

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar